Waarom zijn ijszakken nog steeds nuttig ?

Iedere sporter heeft wel al eens een ijszak of icepack gebruikt. Na een zware training of wedstrijd heb je wel al eens last van bepaalde lichaamsdelen zoals je schouder, knie, enkel... Het gebruik van ijs kan hierbij nuttig zijn. 

 

Hoewel een ijszak een ouderwets hulpmiddel lijkt, is en blijft het wel ontzettend doeltreffend. Je koelt de geblesseerde lichaamsdelen af en laat zo de zwellingen afnemen. De ijszak is ideaal om op verschillende lichaamsdelen te gebruiken omdat deze vervormbaar is. Ze zijn eenvoudig te vullen met ijsklontjes en zijn daarom het perfecte hulpmiddel bij allerlei sportblessures.

Ijs en andere koude behandelingen vernauwen de bloedvaten waardoor de zwelling zal verminderen. Dit in tegenstelling tot warmte wat de bloedvaten doet verwijden waardoor er een ontsteking kan ontstaan. 
Hoewel een ijsbehandeling tegen stijfheid vrij ongewoon lijkt bestaat er voldoende bewijsmateriaal in de literatuur die de behandeling van ijs tegen jicht bekrachtigen. Het is een misvatting dat ijs enkel gunstig zou zijn bij een letsel binnen de 48u.
Het is geschikt voor sporters met een chronische blessure om dit na de workout te gebruiken omdat dit een ontsteking voorkomt. 
Breng nooit langer dan 20 minuten ijs aan want dan kan je last krijgen van bevrorenheid. Breng ook nooit ijs aan voor een workout want dat maakt je spieren stijf en kwetsbaar voor blessures. 

 Image result for gebruik ijszakImage result for gebruik ijszak


Plaats een reactie

Reacties moeten goedgekeurd worden vooraleer ze openbaar worden getoond.