Compressiesokken

Compressiesokken

Steeds meer sporters zweren bij compressiesokken om langer en beter te presteren. Maar helpen ze ook echt en wanneer heb je ze nodig?

Wanneer moet je compressiekousen dragen?

"Je doet ze het best aan tijdens elke fysieke inspanning. Omdat de kousen je bloedsomloop stimuleren, stroomt er tijdens het lopen meer zuurstof en energie naar de spieren. Bovendien dempen de kousen de schokken. Sommige modellen kan je gerust enkele uren na de training blijven dragen, om het herstel te bevorderen. De dag nadien voelen je benen weer fit. Of je de kousen mag blijven dragen na de inspanning, hangt af van hun compressievorm en -soort.

Sneller herstellen?

Om te presteren is het voor een sporter belangrijk om na een inspanning snel te herstellen. Door de compressie op de bloedvaten zouden de compressiekousen de bloedsomloop stimuleren en hiermee de afvoer van afvalstoffen bevorderen en het herstel daarmee versnellen. Dit zou gunstig zijn voor de lactaatwaarde. Onderzoek toont aan dat er op diverse inspanningsniveaus geen verschillen zijn gevonden in de lactaatwaarde tussen de groep die met en de groep die zonder compressiekousen liepen.

Daarentegen hebben compressiekousen wel invloed op de mate van spierpijn. Uit studies komt naar voren dat de kous de negatieve effecten van spierpijn enigszins weet te beperken. Onderzoekers geven aan dat het dragen van compressiekleding tot lagere concentraties creatinekinase leidt. Dit enzym is een maat voor de hoeveelheid spierschade tengevolge van intensieve inspanning. Een hoge concentratie creatinekinase in het bloed wijst op verhoogde spierschade of spierafbraak.


Minder blessures met compressiekousen?

Sportfabrikanten claimen ook dat de kous de kans op blessures laat afnemen. Er wordt verondersteld dat de compressie enerzijds voor minder beweeglijke kuitspieren moeten zorgen en anderzijds dat het de trekkrachten aan het botvlies aan het scheenbeen vermindert. Daarnaast wordt er ook beloofd dat de achillespezen van deze steun profiteren. Het maakt de pezen minder bewegelijk en daardoor zouden ze minder snel overbelast raken.

 

Klik hier om ons assortiment te bekijken



Bron:
http://www.sport.be
http://www.optimaalsporten.nl


Plaats een reactie

Reacties moeten goedgekeurd worden vooraleer ze openbaar worden getoond.