Blessure behandeling ook na het seizoen

Blessure behandeling ook na het seizoen

Het einde van het sportseizoen geeft vaak blessures. Zeker in de laatste wedstrijden waarin alles nog even uit de kast getrokken moet worden om nog net die gewilde plaats te behalen.

Een klein scheurtje in een spier of pees is dan zo gebeurd.

Blessures als gevolg van overbelasting

Overbelastingsklachten ontstaan onder meer doordat er te weinig hersteltijd is tussen de sportactiviteiten. Ook een te hoge intensiteit en een te snelle trainingsopbouw kan een oorzaak zijn van een knieblessure. De meest voorkomende knieblessures als gevolg van overbelasting zijn een jumpers knee (springersknie), patellofemorale klachten en een lopersknie.

Een jumpers knee is een overbelasting van de kniepees en komt het vooral voor in sporten waarbij veel wordt gesprongen zoals volleybal, korfbal, handbal en basketbal. Bij een lopersknie (runners knee) bevindt de pijn zich aan de buitenzijde van de knie en wordt vooral gezien bij sporters die hardlopen en/of wielrennen. De pijn wordt veroorzaakt als gevolg van een slijmbeursontsteking. Deze slijmbeursontsteking ontstaat doordat een pees (tractus iliotibialis) overmatig langs de slijmbeurs schuurt.

Zorgvuldig herstel na een blessure

Blessures zijn al vervelend genoeg, elke sporter krijgt er wel eens mee te maken. Het liefst wil je natuurlijk zo snel mogelijk herstellen. Gelukkig kun je genoeg doen om je herstel te bespoedigen. We hebben wat tips voor je geselecteerd om je zo snel mogelijk weer fit te krijgen.

Wees er snel bij en ga naar de dokter
Dit is erg belangrijk! Want blijven lopen met een blessure is niet aan te raden en de kans dat het verergert is groot. Ga bij een serieuze blessure direct naar een specialist. Een specialist kan je de juiste behandeling geven en je begeleiden in de weg naar herstel.

Vermijd alcohol voorlopig
Laat dat biertje of wijntje voorlopig maar even staan. Alcohol kan namelijk het herstel vertragen en zelfs ontstekingen bevorderen. Want alle energie gaat naar het afbreken van alcohol in plaats van naar het herstel van je blessure.

Blijf koelen
Begin gelijk met koelen zodra je een blessure oploopt! Dit verlicht de pijn en voorkomt zwellingen. Wikkel het ijs in een handdoek zodat je huid niet onderkoeld of beschadigd raakt. Het is belangrijk om de eerste 48 uur regelmatig opnieuw te koelen, dat helpt tegen de zwelling en tegen de pijn.

Wissel af met warm en koud 
Het afwisselen met warm en koud contrast op je lichaam is een manier om ontstekingen te verminderen en stimuleert de bloedsomloop. Je kunt bijvoorbeeld een douche nemen waarbij je twintig seconden koud doucht, tien seconden warm en dit een aantal keer herhalen.

Voeding
De juiste voeding essentieel voor een sneller herstel van een blessure.
Het is niet alleen belangrijk om bepaalde producten te vermijden, maar ook om bepaalde producten juist meer te eten. Verschillende soorten voedingsmiddelen en supplementen hebben namelijk ontstekingsremmende eigenschappen en bevatten stoffen die nodig zijn voor het aanmaken van nieuw weefsel.

Drink veel water
Door veel water te drinken voorkom je uitdroging en bevorderd het herstel na een blessure. Water voert schadelijke afvalstoffen af uit je lichaam wat het herstel bevordert.

Wees geduldig 
Het laatste punt is misschien wel de moeilijkste, maar bij een blessure is het belangrijk om geduldig te zijn en je lichaam de tijd te geven om te herstellen. Dit kan rust betekenen of juist dat je wel moet blijven bewegen op een laag tempo, je specialist kan je hierin adviseren. Oefeningen uitvoeren met een lage intensiteit zorgt ervoor dat het bloed door de spieren stroomt en kan soms helpen om sneller te genezen. Ga niet gelijk volle bak trainen, maar luister naar je lichaam en bouw het rustig op. Want als je een blessure verergert ben je nog verder van huis.

Neem zeker een kijkje bij ons ruim assortiment aan verzorgingsproducten !


https://www.ekopura.com


Plaats een reactie

Reacties moeten goedgekeurd worden vooraleer ze openbaar worden getoond.